CONSTRUCTION OF THE PROFESSIONAL IDENTITY OF THE UNIVERSITY STUDENT
Main Article Content
Abstract
The qualitative research aimed to describe and analyze the process of construction of professional identity in the nursing student. The theoretical approach is based on Castells, Kerouac and Colliere, the approach was descriptive and exploratory. The subjects participating in the research were seven students reached by saturation, through the in-depth interview. In the findings, the three theoretical categories proposed by Castells were discussed: Legitimating Identity, Resistance Identity and Project Identity. The symbolic content of the discipline, including values, knowledge, representations and history, is positioned for students to construct their professional identity. They also manage their relationships and assume positions with their environment through a process of construction, deconstruction and reconstruction.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
ALADEFE. (2022). Aseguramiento y avance de la calidad académica. Recuperado el 01 de enero de 2023, de https://www.aladefe.org/
Araújo, T., & et. al. (2019). Identidad profesional del enfermero: una revisión de literatura. Recuperado el 01 de enero de 2023, de https://dx.doi.org/10.6018/eglobal.18.2.324291
Araya, J., & Ortiz, A. (2010). Percepción del Cuidado. Recuperado el 1 de enero de 2023, de https://www.binasss.sa.cr/revistas/enfermeria/v31n1/art5.pdf
ASPEFEEN. (2023). Identidad profesional en enfermería. Recuperado el 01 de enero de 2023, de https://aspefeen.org.pe/
Avalos, B., & et. al. (2010). The teaching profession: topics and discussions in the international literature. Recuperado el 01 de enero de 2023, de http://revistas.uach.cl/html/estped/v36n1/body/art13.htm
Castells, M. (2013). La era de la información. El poder de la identidad. Recuperado el 01 de enero de 2023, de https://es.slideshare.net/doctorcienciasgerenciales/castells-manuel-la-era-de-la-informacin-el-poder-de-la-identidad
Collierí. (2005). Enfermería. Recuperado el 01 de enero de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192005000100013
Díaz, M., & et. al. (2020). Orientaciones formativas para un cuidado humanizado en enfermería: una revisión integrativa de la literatura. Recuperado el 01 de enero de 2023, de https://dx.doi.org/eglobal.392321
Fundación Universitaria Comfenalco. (2020). Proyecto Educativo Instiucional. Recuperado el 01 de enero de 2023, de https://www.unc.edu.co/wp-content/uploads/2021/02/pei2021.pdf
Gomez, O., & et. al. (2008). Care perception in nursing students: characterization and impact for the formation and vision of professionals. Recuperado el 01 de enero de 2023, de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-45002008000100009
Guzman, L. (2017). La construccion de la identidad. Recuperado el 01 de enero de 2023, de https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/482110/tlagp_20180228.pdf?sequence
Margot, P. (2015). La revolución de la cuestión del presente. Recuperado el 01 de enero de 2023, de http://www.scielo.org.co/pdf/pafi/n41/n41a10.pdf
Pinochet, H., & et. al. (2020). Primera generación de enfermeros formadores. Recuperado el 01 de enero de 2023, de https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2019-0292
Poblete, M., & et. al. (2019). Professional values of nursing in the postmodernism: a systematic revision. Recuperado el 01 de enero de 2023, de http://dx.doi.org/10.4067/S1726-569X2019000200243
Regina, A., & et. al. (2019). L PROCESO DE (RE/DES) CONSTRUCCIÓN DE LA IDENTIDAD PROFESIONAL DE ENFERMERÍA. Recuperado el 01 de enero de 2023, de https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2017-0590
Rodelo, J., & Chávez, J. (2017). Identidad profesional en estudiantes. Recuperado el 01 de enero de 2023, de https://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/725
Silva, R., & et. al. (2020). La construcción de la identidad profesional en estudiantes de enfermería: investigación cualitativa en la perspectiva histórico-cultural. Recuperado el 1 de enero de 2023, de https://doi.org/10.1590/1518-8345.3820.3284
Tejada, M., & Canto, P. (2015). La cuestión de la identidad profesional: horizontes teóricos. Recuperado el 01 de enero de 2023, de http://educacionyciencia.org/index.php/educacionyciencia/article/view/290
Zarate, R. (2004). La Gestión del Cuidado de Enfermería. Recuperado el 01 de enero de 2023, de https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962004000100009