CONSTRUCTION OF THE PROFESSIONAL IDENTITY OF THE UNIVERSITY STUDENT

Main Article Content

Miriam Zulema Espinoza Véliz
Antony Paul Espiritu Martinez
Melvi Janett Espinoza Egoavil
Katerine Karen Gomez Perez

Abstract

The qualitative research aimed to describe and analyze the process of construction of professional identity in the nursing student. The theoretical approach is based on Castells, Kerouac and Colliere, the approach was descriptive and exploratory. The subjects participating in the research were seven students reached by saturation, through the in-depth interview. In the findings, the three theoretical categories proposed by Castells were discussed: Legitimating Identity, Resistance Identity and Project Identity. The symbolic content of the discipline, including values, knowledge, representations and history, is positioned for students to construct their professional identity. They also manage their relationships and assume positions with their environment through a process of construction, deconstruction and reconstruction.

Article Details

How to Cite
Espinoza Véliz, M. Z., Espiritu Martinez, A. P., Espinoza Egoavil, M. J., & Gomez Perez, K. K. (2023). CONSTRUCTION OF THE PROFESSIONAL IDENTITY OF THE UNIVERSITY STUDENT. Advances in Science and Innovation, 2(1), 41–55. https://doi.org/10.61210/asi.v2i1.55
Section
Artículos

References

ALADEFE. (2022). Aseguramiento y avance de la calidad académica. Recuperado el 01 de enero de 2023, de https://www.aladefe.org/

Araújo, T., & et. al. (2019). Identidad profesional del enfermero: una revisión de literatura. Recuperado el 01 de enero de 2023, de https://dx.doi.org/10.6018/eglobal.18.2.324291

Araya, J., & Ortiz, A. (2010). Percepción del Cuidado. Recuperado el 1 de enero de 2023, de https://www.binasss.sa.cr/revistas/enfermeria/v31n1/art5.pdf

ASPEFEEN. (2023). Identidad profesional en enfermería. Recuperado el 01 de enero de 2023, de https://aspefeen.org.pe/

Avalos, B., & et. al. (2010). The teaching profession: topics and discussions in the international literature. Recuperado el 01 de enero de 2023, de http://revistas.uach.cl/html/estped/v36n1/body/art13.htm

Castells, M. (2013). La era de la información. El poder de la identidad. Recuperado el 01 de enero de 2023, de https://es.slideshare.net/doctorcienciasgerenciales/castells-manuel-la-era-de-la-informacin-el-poder-de-la-identidad

Collierí. (2005). Enfermería. Recuperado el 01 de enero de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192005000100013

Díaz, M., & et. al. (2020). Orientaciones formativas para un cuidado humanizado en enfermería: una revisión integrativa de la literatura. Recuperado el 01 de enero de 2023, de https://dx.doi.org/eglobal.392321

Fundación Universitaria Comfenalco. (2020). Proyecto Educativo Instiucional. Recuperado el 01 de enero de 2023, de https://www.unc.edu.co/wp-content/uploads/2021/02/pei2021.pdf

Gomez, O., & et. al. (2008). Care perception in nursing students: characterization and impact for the formation and vision of professionals. Recuperado el 01 de enero de 2023, de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-45002008000100009

Guzman, L. (2017). La construccion de la identidad. Recuperado el 01 de enero de 2023, de https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/482110/tlagp_20180228.pdf?sequence

Margot, P. (2015). La revolución de la cuestión del presente. Recuperado el 01 de enero de 2023, de http://www.scielo.org.co/pdf/pafi/n41/n41a10.pdf

Pinochet, H., & et. al. (2020). Primera generación de enfermeros formadores. Recuperado el 01 de enero de 2023, de https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2019-0292

Poblete, M., & et. al. (2019). Professional values of nursing in the postmodernism: a systematic revision. Recuperado el 01 de enero de 2023, de http://dx.doi.org/10.4067/S1726-569X2019000200243

Regina, A., & et. al. (2019). L PROCESO DE (RE/DES) CONSTRUCCIÓN DE LA IDENTIDAD PROFESIONAL DE ENFERMERÍA. Recuperado el 01 de enero de 2023, de https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2017-0590

Rodelo, J., & Chávez, J. (2017). Identidad profesional en estudiantes. Recuperado el 01 de enero de 2023, de https://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/725

Silva, R., & et. al. (2020). La construcción de la identidad profesional en estudiantes de enfermería: investigación cualitativa en la perspectiva histórico-cultural. Recuperado el 1 de enero de 2023, de https://doi.org/10.1590/1518-8345.3820.3284

Tejada, M., & Canto, P. (2015). La cuestión de la identidad profesional: horizontes teóricos. Recuperado el 01 de enero de 2023, de http://educacionyciencia.org/index.php/educacionyciencia/article/view/290

Zarate, R. (2004). La Gestión del Cuidado de Enfermería. Recuperado el 01 de enero de 2023, de https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962004000100009