ORGANIZATIONAL ASSOCIATIVITY AND ITS IMPACT ON COCOA MARKETING IN THE COCOA COOPERATIVES OF ALTO HUALLAGA 2022

Main Article Content

Jorge Luis Zavala Solórzano

Abstract

Objective: To establish the existing incidence between organizational associativity and cocoa commercialization in the cocoa cooperatives of Alto Huallaga. Methodology: A correlational research method was used in which information was collected by administering a validated random selection survey to 100 cooperative members in Alto Huallaga. Results: Revealed a strong connection between organizational associativity and commercialization (r = 0.844, p < 0.05). In addition, a strong relationship was found between associative leadership and commercialization (r = 0.784, p < 0.05). A substantial and statistically significant correlation was also observed between membership and marketability (r = 0.819, p < 0.05). Conclusion: To achieve growth in cocoa marketing, it is essential to strengthen associativity. This implies the development of both the associative leadership and the capacities of the associates.

Article Details

How to Cite
Zavala Solórzano, J. L. (2023). ORGANIZATIONAL ASSOCIATIVITY AND ITS IMPACT ON COCOA MARKETING IN THE COCOA COOPERATIVES OF ALTO HUALLAGA 2022. Advances in Science and Innovation, 2(1), 11–19. https://doi.org/10.61210/asi.v2i1.52
Section
Artículos

References

Alianza Cacao Perú (2013). Cacao fino y de aroma, inclusivo, sostenible y competitivo. Lima: ACP.

Agencia para el Desarrollo Internacional de los Estados Unidos (2012). Transforming Communities, Transforming Lives. USAID/Perú Al-ternative Development Program III, Final Report. Lima: Perú Alternative Development Programa (PDA III), USAID/Perú.

Central Café y Cacao del Perú (2010). Reglamentación Cooperativas – Escuela de Lideres Cooperativistas Agrarios. Módulo 2, (2ª ed.). Lima: Editorial Julia Corzo García.

Comisión Nacional para el Desarrollo y Vida sin Drogas (2013). Alianza Cacao Perú instalará 27 mil nuevas hectáreas de cacao al 2016. http://www.devida.gob.pe/en/ 2013/04/alianza-cacao-peru-instalara-27-mil-nuevas-hectareas-de-cacao- al-2016/>

Cooperativa ACOPAGRO. (2013), Nuestro cacao. http://archive-e.com/page/3577883/2014-01-23/http://www.acopagro.com.pe/index.php/ nuestro-cacao>.

Díaz, C., & Willems, C. (2019). Lineas Base del Sector Cafe en el Perù. https://www.undp.org/es/peru/publications/linea-de-base-del-sector-cafe-en-el-perú

Estela, V. & Christie, M. (2012). El caso de la Cooperativa Agraria Industrial Naranjillo (Coopain): expresión de biocomercio en el Perú [Tesis para optar el grado de Maestro, Pontificia Universidad Católica del Perú] Escuela de Posgrado.

García, l. (2007). Guía de campo. Identificación de cultivares de cacao. Tarapoto, San Martín: Universidad Agraria de la Selva.

González, A. (2018). Asociatividad y desarrollo económico de los productores de cacao. Killana Sociales: Revista de Investigación Científica, 2. 49-56.

Instituto nacional de investigación agropecuaria (2015). La cadena Valor del cacao en América Latina y el Caribe. editor Hugo Sánchez.

Lachenaud, P. (1997). Genetic/Taxonomic structuring of the Theobroma cacacao L. species- Fresh hypothesis. INGENIC Newsletter, 3, 10-11.

La serna, J. (2012), De golondrinos y enganches a empresarios exportadores. Historia del café y el cooperativismo cafetalero en la selva central peruana. Lima: Junta Nacional del Café.

Liendo, M. Y Martínez, A. (2001), Asociatividad. Una alternativa para el desarrollo y crecimiento de las PYMES. Universidad Nacional de Rosario. Sextas Jornadas "Investigaciones en la Facultad" de Ciencias Económicas y Estadística, 311-319

Ministerio de Agricultura y Riego. (2003). Caracterización de las zonas cafetaleras del Perú. Programa para el Desarrollo de la Amazonía. Ministerio de Agricultura.

Ministerio de Agricultura y Riego (2011) Ampliación y desarrollo de capacidades para incrementar la productividad y mejorar el grano del cultivo de cacao orgánico, distrito de Nuevo Progreso – Tocache – San Martín. MINAGRI

Mogrovejo, R., Vanhuynegem, P. & Vásquez, M. (2012). Visión panorámica del sector cooperativo en el Perú. El renacimiento de un modelo. La Paz: Oficina de la OIT para los Países Andinos.

Organización y fortalecimiento organizacional de productores (2005). Acción Colectiva y Mejora en las Condiciones de Vida de Poblaciones Rurales. Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura. http://repiica.iica.int/docs/B0370E/B0370E.PDF

Bamber, P. Y Fernández, K. (2018), Mejora en la cadena de valor del cacao orgánico en Perú. Fondo Multilateral de Inversiones.

Marca Perú. (2018). San Martín la primera región productora de cacao en el Perú. https://peru.info/es-pe/gastronomia/noticias/2/13/cacao-de-san-martin-brilla-en-el-exterior.

Servicio Nacional de Sanidad Agraria del Perú. (2018). MINAGRI: Productores de Huánuco exportaron 2 mil toneladas de cacao. https://www.senasa.gob.pe/senasacontigo/minagri-productores-de-huanuco-exportaron-2-mil-toneladas-de-cacao-organico-europa/