Estudio comparativo de estrés y ansiedad en estudiantes de una universidad de la región Ica Comparative study of stress and anxiety in students of a university in the Ica region

Main Article Content

Guillermo Romani Pillpe
Julio Cesar Ortiz Rojas
Keila Soledad Macedo Inca

Abstract

The objective of the present investigation was to determine the differences between stress and anxiety in students of a university in the Ica region. To do this, he responds to the area of ​​knowledge Quality of life, resilience and psychological well-being study. The approach was quantitative: a descriptive methodology, comparative design was obtained. The population consisted of 33 students of professional careers in Psychology and Systems Engineering.who completed the II academic cycle in the Written Communication Workshop course at a private university in the Ica region. The instrument used was a test of anxiety and depression. Regarding the descriptive, no significant differences were observed.

Article Details

How to Cite
Romani Pillpe, G., Ortiz Rojas, J. C., & Macedo Inca, K. S. (2023). Estudio comparativo de estrés y ansiedad en estudiantes de una universidad de la región Ica: Comparative study of stress and anxiety in students of a university in the Ica region. Advances in Science and Innovation, 2(2), 20–25. https://doi.org/10.61210/asi.v2i2.66
Section
Artículos

References

Bello-Medina, P. C., González-Franco, D. A., Vargas-Rodríguez, I., & Díaz-Cintra, S. (2022). Oxidative stress, the immune response, synaptic plasticity, and cognition in transgenic models of Alzheimer disease. Neurologia, 37(8), 682–690. https://doi.org/10.1016/J.NRL.2019.06.002

Galindo-Contreras, J., Olivas-Ugarte, L. O., Galindo-Contreras, J., & Olivas-Ugarte, L. O. (2022). Escala de Procrastinación de Tuckman (ATPS): evidencias psicométricas y datos normativos en estudiantes de secundaria de Lima, Perú. Propósitos y Representaciones, 10(1). https://doi.org/10.20511/PYR2022.V10N1.1381

García, N. M., Paca, N. K., Arista, S. M., Valdez, B. B., & Gómez, I. I. (2018). Investigación formativa en el desarrollo de habilidades comunicativas e investigativas. Revista de Investigaciones Altoandinas, 20(1), 125–136. https://doi.org/10.18271/RIA.2018.336

Hou, Q. (2022). INFLUENCES ANALYSIS OF PHYSICAL EXERCISE ON COLLEGE STUDENTS’ SATISFACTION AND ITS PSYCHOLOGICAL MECHANISM. Revista Brasileira de Medicina Do Esporte, 29(spe1). https://doi.org/10.1590/1517-8692202329012022_0188

Huerta Soto, R. M., Maguiña Palma, M. E., Ramírez Asís, E. H., Márquez Mázmela, P. R. H., Huerta Soto, R. M., Maguiña Palma, M. E., Ramírez Asís, E. H., & Márquez Mázmela, P. R. H. (2021). Estrés ocupacional y capacidad de trabajo percibidos en docentes universitarios peruanos de edad avanzada. Revista San Gregorio, 1(45), 146–157. https://doi.org/10.36097/RSAN.V0I45.1363

Maestre Maroto, M. A. (2022). La resiliencia como predictora del impacto negativo (depresión, ansiedad y estrés) del COVID-19 en médicos de atención primaria. Medicina de Familia. SEMERGEN, 48(7), 101813. https://doi.org/10.1016/J.SEMERG.2022.101813

Orozco-Vargas, A. E., & Orozco-Vargas, A. E. (2022). Soledad y ansiedad durante el confinamiento por COVID-19. El efecto mediador de la regulación emocional. Interdisciplinaria, 39(2), 335–354. https://doi.org/10.16888/INTERD.2022.39.2.21

Pereira, M. D., Pereira, D., Fraga De Santana, M., Pereira Da Silva, J., Alves De, J., Filho, M., Santos Da Rosa, A., Fernanda, P., & Antunes, S. (n.d.). Association of anxiety and use of anxiolytics among health-related college students. https://doi.org/10.1590/SCIELOPREPRINTS.4563

Rodríguez-Fernández, A., Maury-Sintjago, E., Troncoso-Pantoja, C., Morales-Urzúa, M., Parra-Flores, J., Rodríguez-Fernández, A., Maury-Sintjago, E., Troncoso-Pantoja, C., Morales-Urzúa, M., & Parra-Flores, J. (2020). Estrés académico y estrategias de afrontamiento en estudiantes de carreras de salud de Santiago de Chile. EDUMECENTRO, 12(4), 1–16. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000400001&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Sánchez-Macías, A., Flores-Rueda, I. C., Veytia-Bucheli, M. G., Azuara-Pugliese, V., Sánchez-Macías, A., Flores-Rueda, I. C., Veytia-Bucheli, M. G., & Azuara-Pugliese, V. (2021). Tecnoestrés y adicción a las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) en universitarios mexicanos: diagnóstico y validación de instrumento. Formación Universitaria, 14(4), 123–132. https://doi.org/10.4067/S0718-50062021000400123

Simonetti, L., Lynch, G., & Ghibaudi, M. (2022). Stress indicators at weaning in dairy ewes under a mixed suckling-milking system. Livestock Research for Rural Development, 34(10).

Valdez López, Y. C., Marentes Patrón, R. A., Correa Valenzuela, S. E., Hernández Pedroza, R. I., Enríquez Quintero, I. D., Quintana Zavala, M. O., Valdez López, Y. C., Marentes Patrón, R. A., Correa Valenzuela, S. E., Hernández Pedroza, R. I., Enríquez Quintero, I. D., & Quintana Zavala, M. O. (2022). Nivel de estrés y estrategias de afrontamiento utilizadas por estudiantes de la licenciatura en Enfermería. Enfermería Global, 21(65), 248–270. https://doi.org/10.6018/EGLOBAL.441711