STRUCTURAL MODEL OF TEACHING PRACTICE AND SATISFACTION OF UNIVERSITY STUDENTS IN VIRTUAL ENVIRONMENTS

Main Article Content

Milagros Catalina Flores Chinte
Roger Pedro Norabuena Figueroa
Emerson Damián Norabuena Figueroa

Abstract

This study aimed to analyze the structural model to relate the teaching practice and the satisfaction of university students in virtual environments. The sample was 1,200 students from the Faculty of Communication and the Faculty of Administration and Marketing of the Peruvian University of Applied Sciences. These variables were measured using appropriate questionnaires and with acceptable adjustment measures. It was concluded that there is a positive structural association between teaching practice and the satisfaction of university students in virtual environments.

Article Details

How to Cite
Flores Chinte, M. C., Norabuena Figueroa, R. P., & Norabuena Figueroa, E. D. (2022). STRUCTURAL MODEL OF TEACHING PRACTICE AND SATISFACTION OF UNIVERSITY STUDENTS IN VIRTUAL ENVIRONMENTS. Advances in Science and Innovation, 1(1), 107–118. https://doi.org/10.61210/asi.v1i1.10
Section
Artículos

References

Baldwin, S., & Trespalacios, J. (2017). Evaluation Instruments and Good Practices in Online Education. Online Learning, 21(2). DOI:10.24059/olj.v21i2.913

Boullosa, C., Huaylinos, P., & Juzcamaita, H. (2017). Satisfacción del uso del aula virtual en estudiantes de segunda especialización del instituto de educación superior tecnológico público del ejército [Tesis de Maestría, Universidad Marcelino Champagnat]. http://repositorio.umch.edu.pe/handle/UMCH/429

Byrme, B. (2010). Structural Equation Modeling with AMOS. 2da. Ed. New York. Routledge Taylor & Francis Group.

Campillo, C., Morales, N., Trejo, H., Ramírez, J., Castañeda, I., Gallegos, R., Gálvez, A., & Rosas, C. (2013). La educación en línea: una metodología flexible para formación de residentes de Psiquiatría. Investigación en Educación Médica, 2(6), 87–93. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72692-9

Carranza, M., Casas, M., & Díaz, K. (2012). Buena prácticas docentes y estrategias de enseñanza en la universidad. Una visión constructivista. México: UPN.

Cayo, C., & Agramonte, R. (2020). Desafíos de la educación virtual en Odontología en tiempos de pandemia COVID-19. Revista Cubana de Estomatologia, 57 (3),1–5. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edo&AN=146625986&site=eds-live

Cejas, M., Lozada, B., Urrego, A., & Mendoza, D. (2020). La irrupción de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC), un reto en la gestión de las competencias digitales de los profesores universitarios en el Ecuador. RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 37, 131–148. https://doi.org/10.17013/risti.37.131-148

Chickering, A., & Gamson, Z. (1987). Seven principles for good practice in undergraduate education. Wingspread Journal, 9(2): 1-15. https://www.lonestar.edu/multimedia/sevenprinciples.pdf

Cotino, L. (2020). La enseñanza digital en serio y el derecho a la educación en tiempos del coronavirus. Revista de Educación y Derecho, (21),1–29. https://doi.org/10.1344/REYD2020.21.31283

Crews, T., Wilkinson, K., & Neill, J. (2015). Principles for good practice in undergraduate education: effective online course design to assist students’ success. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 11(1), 87-103. https://jolt.merlot.org/vol11no1/Crews_0315.pdf

Donetch, M., Ramirez, G., & Zuvanich, S. (2016). Buenas prácticas docentes: el inicio de un cambio de paradigma para lograr aprendizajes esperados en los alumnos de la carrera de derecho de la universidad de Magallanes. Instituto de Investigaciones Jurídicas.

https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/9/4296/30.pdf

Durán, R., & Estay, C. (2016). Formación en buenas prácticas docentes para la educación virtual. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19(1), 209–232. https://doi.org/10.5944/ried.19.1.13845

Durán, R., Estay, C., & Álvarez, H. (2015). Adopción de buenas prácticas en la educación virtual en la educación superior. Aula Abierta, 43(2), 77–86. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.aula.2015.01.001

Fernández, M., Ferrer, R., & Reig, A. (2013). Entornos virtuales: predicción de la satisfacción en contexto universitario. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 43, 167–181. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2013.i43.12

Fernández, M., Ferrer, R., Reig, A., Albaladejo, N., & Walker, S. (2015). Validation of a Spanish version of the Distance Education Learning Environments Survey (DELES) in Spain. Learning Environments Research, 18(2), 179–196. https://doi.org/10.1007/s10984-015-9179-0

Gallego, J. & Rodríguez, A. (2014). El Reto de una Educación de Calidad en la Escuela Inclusiva. Revista Portuguesa de Pedagogía, 48 (1),39-54. DOI:10.14195/1647-8614_48-1_3

Garay, U., Tejada, E., & Romero, A. (2017). Rendimiento y satisfacción de estudiantes universitarios en una comunidad en línea de prácticas. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(75), 1239-1256. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14054387011

González, I. (2016). La Autopercepción de la Formación Universitaria: Evaluación y Calidad. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 2(2). https://revistas.uam.es/riee/article/view/4564

González, L. (2018). El Aula Virtual como Herramienta para aumentar el Grado de Satisfacción en el Aprendizaje de las Matemáticas. Información Tecnológica, 30(1), 203-214. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000100203

Guerrero, C., & Prieto, Y. (2018). Características de un Docente Innovador: Siete Claves para Una Buena Práctica Docente. Revista Scientific, 5(18), 254-275. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.18.13.254-275

Hair, J., Anderson, R., Tatham, R., & Black, W. (1999). Analisis multivariante.

Hortigüela, D., Ausín, V., Delgado, V., & Abella, V. (2017). Análisis de la importancia de los criterios de evaluación y el reconocimiento académico docente universitario como indicadores de la calidad educativa en España. Revista de la Educación Superior, 46(181), 75–87. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.10.002

Hurtado, A., Merma, W., Corisapra, F., Lazo, Y., & Boza, K. (2021). Estrategias de enseñanza docente en la satisfacción académica de los estudiantes universitarios. Comunicacion, 12(3), 217-228. https://dx.doi.org/10.33595/2226-1478.12.3.559

Kline, R. (2016). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. Fourth edition. Guilford Press.

Lee, S. (2007). Structural Equation Modeling: A Bayesian Approach (Wiley Series in Probability and Statistics). Ecotoxicology and environmental safety 73, (2). https://doi.org/10.1016/j.ecoenv.2009.09.012

Manrique, K., & Sánchez, M. (2019). Satisfacción estudiantil universitaria: un referente para elevar los indicadores de los cursos en línea impulsados por la Coordinación General de Educación Virtual de la UAGro. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 16(31), 17–30. https://doi.org/10.29197/cpu.v16i31.321

Karam, M., Fares, H., & Al-Majeed, S. (2021). Quality Assurance Framework for the Design and Delivery of Virtual, Real-Time Courses. Information 12 (2), 93. https://doi.org/10.3390/info12020093

Marcos, J., & Alcolado, J. (2014). Modelo integrador para la formación de profesionales de la comunicación en entornos virtuales: Preparando emprendedores. Investigación Bibliotecológica, 28(64), 75–100. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/S0187-358X(14)70910-4

Marqués, P. (2002). Buenas prácticas docentes. Dpto. Pedagogía Aplicada. Facultad de Educación. Universidad Autónoma de Barcelona. http://dewey.uab.es/PMARQUES/bpracti.htm

Mejías, A., & Martínez, D. (2013). Desarrollo de un Instrumento para medir la satisfacción estudiantil en Educación Superior. Docencia Universitaria, 10(2), 29–47. www.uc.edu.ve

Melo, D., & Díaz, P. (2018). El Aprendizaje Afectivo y la Gamificación en Escenarios de Educación Virtual. Información Tecnológica, 29(3), 237–248. https://doi.org/10.4067/S0718-07642018000300237

Parsh, B., & Gardner, P. (2016). Teaching a great online class: Six tips for nurse educators. Nursing, 46(2), 24–25. https://doi.org/10.1097/01.NURSE.0000476247.24341.79

Rodríguez, C., Padilla, G. & Suazo, C. (2020). Medición de calidad educativa en Chile lo que reportan los indicadores de desarrollo cognitivo, personal y social en la escuela. Revista Pilquen, 17 (1), 34-48. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7589914

Saldaña, L. (2017). Sistematización de una experiencia de recuperación y difusión de buenas prácticas docentes en una institución educativa privada de San Juan de Miraflores Una mirada desde la Gestión del Conocimiento. Tesis de Maestría, Pontificia Universidad Católica del Perú. http://hdl.handle.net/20.500.12404/9292.

Salinas, J. (2008). Nuevos escenarios y metodologías didácticas en los entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. Revista Portuguesa de Pedagogia, 79–100. https://doi.org/10.14195/1647-8614_42-25

Vázquez, F., & Quiroz, F. (2018). La participación universitaria directa en la formación de médicos especialistas en México. Educación Médica, 19(3), 133–140. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.12.008